Schimbări pentru asigurările RCA. Polița se va putea suspenda pentru o perioadă. Amenzi pentru cei care circulă fără ea

Se anunță noi reguli pentru asigurările obligatorii RCA. În această perioadă, în Parlament, se dezbat mai multe măsuri. Unele dintre ele ar putea duce și la ieftinirea polițelor, în special pentru șoferii care au un comportament adecvat în trafic.
Este vorba despre cel mai amplu set de măsuri anunțat în ultimii ani pentru piața asigurărilor obligatorii RCA, iar reprezentanții ASF spun că discuțiile sunt pe ultima sută de metri în Parlament. Aceste măsuri ar putea și să ducă la prețuri mai mici pentru cei mai mulți șoferi.
Pentru că ar urma să se introducă franșiză și pentru RCA, într-un mod similar cu cel de la CASCO. Practic, cine va opta pentru aceasta variantă plătește mai puțin pentru poliță, dar în cazul în care provoacă un accident, și franșiza este de 1.000 de lei, să zicem, plătește el primii o mie de lei pentru reparații, dar dacă nu se întâmplă nimic, atunci are parte de o asigurare mai ieftină.
Apoi, dacă șoferul provoacă un accident, așa cum știm, acum scăde cu două clase în sistemul bonus malus, dar crește și preţul asigurării. Ce propune ASF este ca persoana respectivă să poată plăti o răscumpărare, adică o taxă în plus, pentru a nu crește preţul poliței. Dar clasa de bonus malus și istoricul nu se modifică, evident.
Pe de altă parte, sistemul acesta este gândit acum doar pentru o singură situație, este un singur criteriu – dacă un șofer provoacă un accident sau nu. Autoritățile vor să se ia mai multe lucruri în considerare, astfel că pentru unii ar putea și să crească considerabil prețul poliței. A explicat cum într-un interviu, Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF.
Sorin Mititelu: „Astăzi este un singur criteriu, respectiv dacă ai avut sau nu un eveniment rutier din vina ta și a fost deschis un dosar de daună. Ceea ce avem în vedere este lărgirea bazei listei de criterii pe care să le luăm în considerare într-un nou model de sistem al sistemului bonus-malus, astfel încât să putem face diferențierea și între cei care au produs vătămări corporale versus cei care au produs doar pagube materiale, între cei care au circulat și au fost prinși sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor interzise. Și mai sunt și altele. Chiar și a avea un comportament neadecvat în trafic, care se va reflecta practic în istoricul de a mers de circulație”.
O altă noutate – Se va putea suspenda pentru o perioadă polița RCA. Să spunem că plecați într-un concediu mai lung sau pur și simplu nu aveti nevoie de mașină pentru o perioadă. Pentru a nu plăti degeaba RCA pentru acest timp, veți putea cere firmei de asigurare să suspende polița, cu 5 zile înainte. Se poate însă pentru cel puțin o lună.
Pentru această perioadă se suspendă și certificatul de înmatriculare, bineînțeles, pentru că nu veți putea circula.
Firmele de asigurare vor fi obligate să accepte plata în rate, chiar și lunare, nu doar trimestriale sau semestriale. Ca să fie un efort mai mic… având în vedere că cei mai mulți oameni au și venitul lunar.
Și se mai discută și despre reparațiile în regie proprie, iată ce spune vicepreședintele ASF.
Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: „Ceea ce ne dorim și ceea ce vrem să introducem ca regulă este ca în cazul în care vehiculul are avarii majore sau considerate periculoase pentru a reintra în trafic, așa cum ele sunt definite prin legislația aferentă inspecției tehnice periodice, totuși să nu fie făcută plata acelei despăgubiri fără prezentarea, la asigurătorul ce face plata, a unor documente prin care să ateste efectuarea reparației. Știm foarte bine că e un grad destul de mare,o pondere mare a mașinilor neconforme care sunt în trafic.”
Nu în ultimul rând, cresc și amenzile pentru cei care circulă fără să aibă o poliță RCA valabilă și nu doar atât, ci se corelează și cu tipul de autovehicul. Vor fi mult mai mari decât prețul poliței, pentru că se estimează că acum cam 20% din mașinile din România nu au o asigurare obligatorie. De la 2.000 de lei, până la 15.000 de lei.
Și.. dacă vă întrebați cât de mare e riscul să avem parte de un nou faliment pe piața asigurărilor, vicepreședintele ASF spune că avem acum cea mai stabilă piață a asigurărilor din ultimii 10-15 ani.
Sorin Mititelu: „Ceea ce vă pot spune, în momentul acesta, este că în piața asigurărilor din România, din perspectiva solvabilității și a lichidității, probabil că stăm cel mai bine comparativ cu ce aveam în piața aceasta în ultimii 10-15 ani. Avem jucători maturi, jucători cu prezență regională și chiar la nivel internațional, extins cu expertiză și cu bune practici în piața de asigurări. Astfel că există, să spunem, un confort relativ ridicat și nu ne va mai pune, într-un orizont de timp, să spunem, pe care îl putem estima în momentul de față, în situațiile anterioare.”
Sursă: stirileprotv.ro