Reguli noi la ITP! Posesorii auto sunt obligați să facă asta în 30 de zile
Reguli noi la ITP din această toamnă! Este vorba despre valabilitatea și costul ITP-ului, care diferă în funcție de tipul și vechimea autovehiculului. Se schimbă regulile și în cazul în care inspecția mașinii relevă probleme majore. Iată ce sunt obligați să facă posesorii auto în 30 de zile.
Reguli noi la ITP!
Au fost anunțate reguli noi și stricte la ITP. La fiecare inspecție tehnică periodică (ITP), vehiculele sunt supuse unei verificări riguroase, iar în cazul în care inspecția relevă probleme grave, proprietarul este obligat să le remedieze în termen de 30 de zile și să revină la service cu documentele necesare pentru o nouă evaluare.
Principalele componente verificate la ITP sunt:
- Sistemul de frânare (discuri și plăcuțe).
- Conductele de frână.
- Sistemul de direcție.
- Anvelopele.
- Caroseria pentru rugina vizibilă.
- Toate luminile (faruri, semnalizare, lumini de frână).
- Starea parbrizului și ștergătoarele.
- Combustibilul și uleiul de motor.
- Funcționarea corectă a centurilor de siguranță și a claxonului.
Legea interzice circulația cu mașina avariată mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei, iar nerespectarea acestei reguli poate duce la pierderea dreptului de a circula pe drumurile publice cu vehiculul respectiv. Șoferii care nu respectă aceste reguli esențiale de siguranță rutieră riscă amenzi drastice. Din acest motiv, ITP-ul este important pentru a depista problemele grave ale mașinii.
Orice șofer trebuie să se asigure că mașina este în conformitate cu regulile de circulație, cu condiția să nu încalce vizibil normele de siguranță. Parbrizul este considerat o componentă critică pentru siguranța vehiculului. Orice deteriorare semnificativă, cum ar fi spargerea sau fisurarea extensivă, necesită înlocuirea imediată a parbrizului pentru a trece de inspecția tehnică periodică. Este strict interzisă circulația cu un parbriz deteriorat într-o stare care poate compromite siguranța șoferului și a pasagerilor. Mașinile cu probleme la sistemul de frânare sau iluminare, de exemplu, nu sunt autorizate să circule. De asemenea, respingerea mașinii la ITP poate fi făcută din mai multe motive: sistem de frânare ineficient, defecțiuni la sistemul de iluminare, caroserie afectată de rugină, semne ale unui accident, emisie prea mare de noxe și multe altele.
Ce trebuie să știe șoferii despre valabilitatea ITP-ului
Valabilitatea ITP-ului și prețul diferă în funcție de mașină. Prețul pentru ITP variază între 110 și 200 de lei, în funcție de service-ul ales și de tipul autovehiculului.
- Mașini noi: ITP valabil 3 ani.
- Autovehicule cu mai puțin de 8 locuri: ITP valabil 2 ani.
- Mașini mai vechi de 12 ani: ITP valabil 1 an.
- Taxiuri și autovehicule cu mai mult de 8 locuri: ITP valabil 6 luni.
- Autovehicule destinate transportului de mărfuri cu masa totală maximă mai mare de 3.500 kg: ITP valabil 1 an.
- Motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roți și cvadricicluri: ITP valabil 2 ani.
În 2024, procedura de obținere a inspecției tehnice periodice (ITP)este una simplă, iar documentele necesare sunt puține: certificatul de înmatriculare al autovehiculului, actul de identitate al conducătorului auto, polița RCA și cartea de identitate a autovehiculului. Cert este că șoferii sunt obligați să remedieze defecțiunile mașinii după ITP în termen de 30 de zile, apoi să revină pentru o nouă verificare autorizată.
O altă schimbare pentru șoferi vine din partea UE. Recent, a fost anunțat faptul că se lucrează la nivel european pentru reguli rutiere mai dure. Cea mai importantă prevedere este că un șofer cu probleme într-o țară nu va mai putea conduce în alte țări din UE. În cazul în care unui șofer i se suspendă dreptul de a conduce pentru că a urcat la volan beat sau drogat, legislația țării respective va fi aplicată la nivel european. Noile propuneri sunt concepute pentru a ridica standardele și pentru a reglementa mai bine sectorul transportului rutier la nivel european. Legea europeană ar putea fi adoptată din anul 2025.
Citeste mai multe AICI