Continuă boicotul național la cumpărături în Croația. Vânzări prăbușite cu peste 50%, comercianții trec la ieftiniri

Comercianţii din Croaţia înregistrau vineri o cifră de afaceri mai mică cu 42% faţă de o zi normală, o consecinţă a unui larg apel la boicotarea magazinelor lansat de Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor pentru a denunţa umflarea preţurilor.  

Astăzi nu cumpărăm nimic. Nici din magazine şi nici online. Nu facem nicio plată”, a cerut vineri dimineaţa Josip Kelemen, de la asociaţia ‘Hallo, Inspektore’, într-un mesaj postat pe pagina sa de Facebook.

„Consumatorii au devenit o pradă şi toată lumea ne vânează pentru că am rămas tăcuţi, până astăzi. Acum, vocea consumatorilor se face auzită, chiar şi dincolo de graniţe”, a explicat Josip Kelemen, cel care a lansat mişcarea de protest printr-un prim apel la boicotarea magazinelor în data de 24 ianuarie, şi reluarea acţiunii în data de 31 ianuarie.

Potrivit datelor furnizate de administraţia fiscală, în ziua de vineri, 24 ianuarie, boicotul a dus la scăderea cu 53% a vânzărilor comercianţilor, comparativ cu vinerea precedentă.

De asemenea, ‘Hallo, Inspektore’ i-a invitat pe croaţi să boicoteze în special trei lanţuri de magazine: Lidl, Eurospin şi dm, pentru o săptămână, începând de joi, şi să nu cumpere băuturi răcoritoare, apă îmbuteliată sau detergent.

Alimentele s-au scumpit cu peste 30% în ultimii 3 ani

Potrivit Asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, în ultimii trei ani preţurile alimentelor au crescut cu peste 30%, cu o creştere de 58% la ouă şi de 44% la pâine.

„Este important să arătăm cu toţii că ne-am săturat”, afirmă Maja, o studentă la economie, care nu va cumpăra nimic vineri.

„Ar trebui, de asemenea, să ne revizuim obiceiurile de consum şi să încetăm să mai cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie”, adaugă studenta în timp ce este intervievată pe o stradă din Zagreb, unde în mod neobişnuit magazinele sunt goale.

Preţurile în Croaţia, care în 2024 a înregistrat cea mai puternică inflaţie din zona euro, au crescut cu 4,5% în luna decembrie, faţă de o medie de 2,4% în zona euro, la care Croaţia a aderat în 2023.

Pentru mulţi consumatori, adoptarea monedei euro este motivul principal al scumpirilor. Însă numeroşi economişti susţin că nici moneda euro şi nici distribuitori nu sunt vinovaţi pentru inflaţie.

Citeste mai multe AICI

About The Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *